Critical perspectives on racism in migration pedagogy
Biographical work
(Multi-)professional collaboration
Ethnographic practice reflection and theory development in social work
Research on professions and gender
School social work
Democracy education
Reconstructive qualitative social research, biographical and interaction research
Orders of interaction in educational, social and health institutions
Vita
Since 03/2018: Professor of Educational Science in the Social Work programme, Faculty of Social Sciences, Bremen University of Applied Sciences (HSB)
01/2007–02/2018: Research Associate at the Institute of Social Pedagogy, Social Work and Welfare Studies, TU Dresden
06/2008: Doctorate (Dr. phil.) awarded by the Faculty of Educational and Cultural Sciences, University of Osnabrück, with the qualitative study “Professional and gender boundaries in hospitals. Social practice of cooperation between nursing and medicine”, summa cum laude
08/2000–08/2003: Research Associate at the Faculty of Educational and Cultural Sciences, University of Osnabrück
1994–2000: Studies in Educational Science with a focus on Adult Education; second subject: Religious Studies, University of Bremen
Publications & Presentations
Sander, K. (2021). Biographiearbeit: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung (3rd ed.) [Biographical work: Fundamentals of nursing for initial, continuing and further education]. Prodos Verlag.
Sander, K., & Nikolenko, A. (2015). Exklusionen und Inklusionen: Möglichkeitsräume junger Personen mit sogenanntem Migrationshintergrund in der rassismuskritischen Bildungsarbeit [Exclusions and inclusions: Possibilities for young people with a so-called migration background in anti-racist educational work]. Ausländerrat Dresden e. V. & Friedrich-Ebert-Stiftung, Saxony Regional Office. Retrieved from www.auslaenderrat-dresden.de/news/1/312861/nachrichten/inklusionen-und-exklusionen-neue-broschüre-online.html
Sander, K. (2009). Profession und Geschlecht im Krankenhaus: Soziale Praxis der Zusammenarbeit von Pflege und Medizin (Doctoral dissertation) [Profession and gender in hospitals: The social practice of cooperation between nursing and medicine]. UVK Verlagsgesellschaft. reviewed under https://www.socialnet.de/rezensionen/7354.php)
Sander, K. (2003). Biographie und Interaktion in der Pflege: Lebensgeschichten im institutionellen Rahmen eines Altenheims. Eine empirische Studie (INBL Werkstattberichte, Vol. 13) [Biography and interaction in nursing: Life stories within the institutional framework of a nursing home. An empirical study]. Bremen: University Press. Available here.
Sander, K., & Hanses, A. (2012). Interaktionsordnungen: Gesundheit als soziale Praxis [Orders of interaction: Health as social practice]. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93383-2
Sander, K., & Lempp, T. (2025). The construction of the addressee – students’ positioning in fields of social work. In PH Zürich (Ed.), Anthology on the 8th Conference on Educational Ethnography (in press).
Sander, K. (2023). Biographiearbeit [Biographical work]. In C. Spatscheck & D. Kreft (Eds.), Methodenlehre in der Sozialen Arbeit (4th ed., pp. 139–147). Ernst Reinhardt Verlag / UTB.
Sander, K. (2022). Biographieorientierung: Bezugsrahmen einer kritisch-reflexiven Pflegebildung [Biographical orientation: A frame of reference for critical-reflective nursing education]. In H. Kuckeland, U. Walter, & A. Zielke-Nadkarni (Eds.), Lehrerprofessionalität in der Pflegedidaktik – aktuelle und zukünftige Herausforderungen (pp. 385–398). Prodos Verlag.
Sander, K. (2022). Biographie(orientierung) und Professionalität – Rahmenanalytische Überlegungen für die Soziale Arbeit [Biographical (orientation) and professionalism – Frame-analytical considerations for social work]. In D. Rothe, D. Schwendowius, N. Thoma, & C. Thon (Eds.), Biographische Verknüpfungen: Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion (pp. 231–250). Campus.
Sander, K. (2015). Interaktionsanalyse [Interaction analysis]. In R. Rätz & B. Völter (Eds.), Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit (Reconstructive research in social work, Vol. 11, pp. 110–111). Barbara Budrich Verlag.
Sander, K., & Hanses, A. (2013). Biographische Selbst-Verortung als Partizipationsstrategie sozial benachteiligter Jugendlicher [Biographical self-positioning as a participation strategy of socially disadvantaged youth]. In K. Bock, S. Grabowsky, U. Sander, & W. Thole (Eds.), Jugend.Hilfe.Forschung (Foundations of social work, Vol. 13, pp. 173–191). Schneider Verlag Hohengehren.
Sander, K. (2012). Geschlechterarrangements im Krankenhaus: Sozialräumliche Grenzen von „weiblicher Sorgearbeit“ und „männlicher Professionalität“ [Gender arrangements in hospitals: Socio-spatial boundaries of “female care work” and “male professionalism”]. In A. Hanses & K. Sander (Eds.), Interaktionsordnungen. Gesundheit als soziale Praxis (pp. 125–144). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93383-2_8
Sander, K. (2012). Interaktionsordnung: Zur Logik des Scheiterns und Gelingens professioneller Praxen [Orders of interaction: On the logic of failure and success in professional practice]. In A. Hanses & K. Sander (Eds.), Interaktionsordnungen. Gesundheit als soziale Praxis (pp. 15–34). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93383-2_2
Sander, K., & Hanses, A. (2010). Gesundheitsförderung in der außerschulischen Jugendarbeit [Health promotion in extracurricular youth work]. In Sachverständigenkommission 13. Kinder- und Jugendbericht (Ed.), Mehr Chancen für gesundes Aufwachsen (pp. 373–416). Verlag Deutsches Jugendinstitut.
Sander, K., & Hanses, A. (2010). Gesundheitsförderung mit sozial benachteiligten jungen Menschen in der beruflichen Bildung [Health promotion with socially disadvantaged young people in vocational education]. In O. Bahrs (Ed.), Gesundheitsförderung mit sozial benachteiligten Jugendlichen (pp. 163–179). Verlag Gesunde Entwicklung. Available under: https://www.publikationen-bundesregierung.de/pp-de/publikationssuche?query=Sachverständigenkommission%2013.%20Kinder-%20und%20Jugendbericht%20
Sander, K., & Hanses, A. (2004). Entwicklung und Perspektiven qualitativer Sozialforschung [Development and perspectives of qualitative social research]. In B. Griese, H. R. Griesehop, & M. Schiebel (Eds.), Perspektiven qualitativer Sozialforschung: Beiträge des 1. und 2. Bremer Workshops (INBL Werkstattbericht, Vol. 14, pp. 15–37). Universitätsverlag.
Sander, K. (2003). Biographieforschung und Pflege [Biographical research and nursing]. In K. Schneider, E. Brinker-Meyendriesch, & A. Schneider (Eds.), Pflegepädagogik für Studium und Beruf (pp. 35–48). Springer.
Sander, K. (1999). Prävention und Gesundheitsförderung [Prevention and health promotion]. In H. Rüller (Ed.), 3000 Jahre Pflege (3rd rev. ed., pp. 24–29). Prodos.
Sander, K. (1997). Lebenszeiten in Bildern: Die Technik der Collage [Life times in pictures: The technique of collage]. In Autorinnen der Schreibwerkstatt Biographisches Lernen (Eds.), Im Spiegel lebensgeschichtlicher Bilder: Anleitung zur Praxis biographieorientierter Erwachsenenbildung (pp. 17–23). Universität Bremen.
Sander, K., & Hanses, A. (2026). Biographische Selbst-Verortung – Potentiale für die biographische Kommunikation mit Jugendlichen [Biographical self-positioning – Potentials for biographical communication with young people]. Manuscript submitted for publication at sozialraum.de.
Sander, K., & Wunsch, A. (2024). Ganztagsschulen gemeinsam gestalten: Ein Qualifikationsbaustein in Studium und Ausbildung [Shaping all-day schools together: A qualification module in study and training]. Sozialmagazin – Die Zeitschrift für Soziale Arbeit, 49(11–12), 6–14.
Sander, K., Bramkamp, H., & Zimmat, V. (2024). Bildung und Teilhabe müssen sich verbessern: Schulsozialarbeit – eine kritische Bilanz nach zwei Jahren Rahmenkonzept [Education and participation must improve: School social work – a critical review after two years of the framework concept]. GEW Bremen Bildungsmagazin. Retrieved from https://www.gew-hb.de/aktuelles/detailseite/bildungs-und-teilhabechancen-muessen-sich-verbessern
Sander, K. (2012). Ein blinder Passagier: Das Geschlecht im interprofessionellen Team [A stowaway: Gender in the interprofessional team]. Dr. med. Mabuse: Zeitschrift für Gesundheitsberufe, 37(May/June), 31–34.
Sander, K. (2009). Profession und Geschlecht im Krankenhaus [Profession and gender in hospitals]. Unterricht Pflege: Pflegeforschung in Lernsituationen der Aus-, Fort- und Weiterbildung, 14(3), 25.
Sander, K. (2008). Machtspiele im Krankenhaus: „Doing gender“ oder „doing profession“? [Power games in hospitals: “Doing gender” or “doing profession”?]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 9(1), Article 4. Retrieved from http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/323
Sander, K. (2008). Biographieforschung im Berufsfeld Pflege und Gesundheit [Biographical research in the field of nursing and health]. Pflegewissenschaft. Zeitschrift für den Dialog von Wissenschaft und Praxis. Issue 7, n. pag.
Sander, K. (2007). Rezension von: Homfeldt, H. G., & Sting, S. (2006). Soziale Arbeit und Gesundheit: Eine Einführung [Social work and health: An introduction]. Munich/Basel: Reinhardt. In EWR, 6(6). Retrieved from http://www.klinkhardt.de/ewr/978349701876.html
Sander, K., & Lempp, T. (2024, June 28). Die Konstruktion der Adressatinnen – Positionierungen Studierender in Handlungsfeldern Sozialer Arbeit* [The construction of addressees – Positionings of students in fields of social work] [Conference presentation]. 8th International Conference on Ethnography in Education: Re-Writing (against) Culture, Zurich University of Applied Sciences. https://www.ethnography-conference.eu/en/home
Sander, K., & Medjedovic, I. (2024, March 8). Praxisforschung im Werkstattformat lehren. Reflexion von Gelingensbedingungen und Stolpersteinen [Teaching practice research in workshop format: Reflections on enabling conditions and stumbling blocks] [Conference presentation]. Annual Conference of the Network for Reconstructive Social Work, Munich University of Applied Sciences.
Sander, K. (2022, September 9). Perspektivwechsel. Professionelles Handeln im Rahmen von Housing First [Changing perspectives: Professional action within Housing First] [Keynote]. Housing First Conference – New Ways Out of Homelessness, Kunsthalle Bremen. https://wohnungshilfe-bremen.de/housing-first/
Sander, K., & Janotta, L. (2019, November 23). Professionalität als heuristisches Konzept. Empirische Forschung zum Arbeitsfeld mit Menschen in unsicheren Aufenthaltssituationen [Professionalism as a heuristic concept: Empirical research on working with people in insecure residence situations] [Conference presentation]. Annual Conference of the Network for Reconstructive Social Work: What Social Work Constitutes, University of Applied Sciences Hannover. http://www.nwrsa.de/?page_id=13
Sander, K. (2019, April 2). Diversity matters – Does racism matter nonetheless? [Conference presentation]. International University Week (IUW), SocNet98, St. Pölten, Austria.
Sander, K. (2018, December 13). Bildung als solidarische Praxis. Feministische und rassismuskritische Aufforderungen zur Positionierung Sozialer Arbeit [Education as a practice of solidarity: Feminist and anti-racist calls for positioning social work] [Inaugural lecture]. Bremen University of Applied Sciences.
Sander, K. (2018, August 10). Zur Herausforderung des Theorie-Praxis-Transfers in der Sozialen Arbeit [On the challenge of theory-practice transfer in social work] [Welcome address]. Night of Social Work, DBSH Regional Association Bremen.
Sander, K. (2016, March 14). Geschlechterräume erforschen: Methodologische Herausforderung der Verknüpfung von biographieanalytischen und ethnographischen Forschungsperspektiven [Exploring gendered spaces: Methodological challenges of combining biographical and ethnographic perspectives] [Conference presentation]. Research Forum, DGfE Congress, Kassel.
Sander, K. (2015, December 10). Sprechen und Nicht-Sprechen im Rassismus. Ergebnisdiskussion zur Studie „Junge Menschen mit s.g. Migrationshintergrund als Akteure politischer Bildung“ [Speaking and not speaking about racism: Results from the study “Young people with so-called migration background as actors in political education”] [Conference presentation]. Symposium The Difficulties of Talking About Racism, Protestant University of Applied Sciences Dresden.
Sander, K. (2015, September 30). Who cares … Inequalities and Intersections in Nursing Research [Conference presentation]. Hamburg University of Applied Sciences (HAW).
Sander, K. (2015, June 13). Herstellung von Vertrautheit im „affective space“ eines Krankenhauses [Creating familiarity in the “affective space” of a hospital] [Conference presentation]. Working Group Familiarity and the Spatiality of Learning and Educational Processes, Annual Conference of the Social Pedagogy Section, University of Siegen.
Sander, K. (2012, March 14). Das Krankenhaus als symbolisch relevanter Ort zweigeschlechtlicher Ordnung? [The hospital as a symbolically relevant site of gender order?] [Conference presentation]. Working Group Sites of Pedagogical Otherness, 23rd DGfE Congress, University of Osnabrück.
Sander, K. (2012, March 14). Biographisches Erzählen als Zugang zu prekären Biographien [Biographical narration as an access to precarious biographies] [Conference presentation]. Research Forum Biographical Knowledge in Science and Pedagogical Practice, 23rd DGfE Congress, University of Osnabrück.
Sander, K., & Hanses, A. (2011, April 1–2). Biographische Selbst-Verortung als Partizipationsstrategie sozial benachteiligter Jugendliche [Biographical self-positioning as a participation strategy for socially disadvantaged youth] [Conference presentation]. Annual Conference of the Social Pedagogy Section, University of Giessen.
Sander, K. (2010, June 18). Doing Gender oder Doing Profession? Zusammenarbeit von Pflege und Medizin im Krankenhaus [Doing gender or doing profession? Collaboration between nursing and medicine in hospitals] [Conference presentation]. Gender Studies Lecture Series, University of Cologne.
Sander, K. (2010, March). Biographie als Leitlinie in der Pflege(bildung)? [Biography as a guideline in nursing (education)?] [Conference presentation]. Research Forum Biographical Knowledge in Science and Pedagogical Practice, 22nd DGfE Congress, University of Mainz.
Sander, K. (2009, June 11). Selbst-Verortung in fragilen Lebenskonstruktionen von Jugendlichen [Self-positioning in fragile life constructions of young people] [Conference presentation]. Working Group Fragmentation and Matching Processes, Annual Conference of the Social Pedagogy Commission, University of Halle.
Sander, K. (2008, March 18). Geschlechter- und Professionsgrenzen im Krankenhaus. Kulturelle Praxis der Zusammenarbeit von Pflege und Medizin [Gender and professional boundaries in hospitals: Cultural practices of collaboration between nursing and medicine] [Conference presentation]. Working Group Interaction and Knowledge Orders in Health Care, 21st DGfE Congress, University of Dresden.
Sander, K. (2007, June 8). Passung und Widerständigkeit: Biographische Konstruktionen und institutionelle Rahmen [Fit and resistance: Biographical constructions and institutional frameworks] [Conference presentation]. Annual Conference of the Social Pedagogy Section, University of Wuppertal.
Sander, K. (2007, April 6). Praxis der Herstellung von Professions- und Geschlechtergrenzen im Krankenhaus [Practices of producing professional and gender boundaries in hospitals] [Conference presentation]. Annual Conference of the Biographical Research Section, German Sociological Association, University of Göttingen.
Sander, K. (2005, November 19). Über die Schweigsamkeit des Sozialen und die Mittel einer Verlautbarung [On the silence of the social and the means of articulation] [Conference presentation]. 3rd Workshop of the Institute for Applied Biographical and Lifeworld Research (IBL), University of Bremen.
Sander, K. (2005, February 23). Sozialisation als Interaktionspraxis? Berufliche und geschlechtliche Grenzziehungen in einem polarisierten Handlungsfeld [Socialisation as interaction practice? Professional and gender boundaries in a polarised field of action] [Conference presentation]. Symposium Socialisation and Gender, Ludwig-Maximilian University Munich.
Sander, K., & Dausien, B. (2003, June 19–21). Von „methodischen Postulaten“ zur rekonstruktiven Geschlechterforschung [From “methodological postulates” to reconstructive gender research] [Conference presentation]. Annual Conference of the Women’s and Gender Studies Section, University of Potsdam.
Sander, K. (2002, May 25). „Doing gender“ und/oder „doing profession“? [“Doing gender” and/or “doing profession”?] [Conference presentation]. Annual Conference of the Biographical Research Section, German Sociological Association, University of Bamberg.
Sander, K. (2001, September 9–22). Doing ethnography. Reflections on gender and profession [Conference presentation]. 8th International Ph.D. Summer School: Qualitative Approaches in Social and Educational Sciences, University of Crete, Anogia, Crete.